Digg  Sphinn  del.icio.us  Facebook  Mixx  Google  BlinkList  Furl  Live  Ma.gnolia  Netvouz  NewsVine  Pownce  Propeller  Reddit  Simpy  Slashdot  Spurl  StumbleUpon  TailRank  Technorati  TwitThis  YahooMyWeb
 

Beck Europe - důraz na zdraví a kvalitu

 

Zdravá výživa

Zásady zdravé výživy podle Víta Chaloupky
V dnešní době, kdy se ze všech médií přímo valí rady a informace o tom, co je a co není zdravé, kdy snad každý druhý časopis přináší nové a zaručeně účinné diety, není sporu o tom, jak byste odpověděli na otázku, co je zdravější: dušená mrkev, nebo smažený sýr? Co se vám zdá chutnější a po čem byste sáhli, to už záleží jen na vaší vůli.
Dělená strava Vítka Chaloupky
Zásada první – podstata dělené stravy, správné oddělování potravin, vhodné a nevhodné kombinace jednotlivých typů potravin, jakož i jejich nutriční.
Zásada druhá – správný čas pro konzumaci určitého jídla. Rád si pomáhám příměrem: po probuzení musíme své tělo nastartovat do nového pracovního dne jako auto, je tedy nutno po otočení klíčkem dodat jiskru – energii, tj. cukry (tuky zásadně nedoporučuji v jakékoli podobě). Čili snídaně a dopolední svačina bude „sladká“. Postupně ale je do těla třeba „zabudovávat“ pohonnou látku, tedy bílkovinu, a tu dodáme při obědě. Odpolední svačina by opět měla obsahovat sacharidy, teď už ovšem „lehké“, a to se týká hlavně dětí a mládeže po škole. K večeři je pak vhodná bílkovina v kombinaci s neutrální zeleninou. Co se týče zeleniny v redukční dietě, doporučuji v poledne co nejvíce zeleniny syrové, protože ještě předpokládám pohybové aktivity během odpoledne. Naopak večer, kdy už bude tělo většinou v klidu, je nejvhodnější konzumace zeleniny dušené, případně nakládané, ty jsou méně kalorické a navíc mají diuretické (tedy močopudné) účinky. V žebříčku od nejméně k nejvíce účinným je to nakládaný celer, červená řepa, kyselé okurky a sudové zelí. Z čerstvé zeleniny to může být hlávkový salát nebo salátová okurka, jako výborné dochucovače (nasekané nasypeme na maso či přílohu v podobě dušené zeleniny) doporučuji pažitku, pórek, petržel, křen, kopr, česnek (ten ne pro žlučníkáře).
Ve výčtu těchto potravin jsme vlastně plynule přešli ke třetí zásadě, tedy hlídání správné nutriční hodnoty potravin, např. sledování obsahu tuku, toho se musíme vyvarovat stejně jako omezit přísun soli (opět viz první část knihy a patřičné tabulky). U masa vybíráme raději „lehčí“, tj. méně tučné druhy – nejčastěji dobře tepelně opracovaná kuřecí a krůtí prsa bez kůže, maso králičí, nutrii, dále sem patří i výborné, ale dražší maso klokaní, žraločí bifteky, tzv. máselná ryba (butterfish), pstruh, tuňák. Právě tyto druhy doporučuji konzumovat večer, zatímco v poledne si můžeme dovolit i masa „těžší“ – tedy hovězí, netučné vepřové, případně i skopové. Jako tzv. „pozdní večeři“ doporučuji konzumovat diuretické ovoce, tedy (odstupňováno k nejúčinnějšímu) pomeranč, mandarinku, kiwi, grapefruit, ananas, vodní meloun.
Zásada čtvrtá – vhodný výběr potravin tvořících podpůrnou léčbu při různých diagnózách je opravdu náročný, individuální, záleží i na tom, co komu vyhovuje, základní pravidla je ovšem třeba dodržovat. Jde-li o tlouštíka s trombózou, nemohu nasadit spoustu diuretické zeleniny ani ovoce, takový člověk může bez problémů konzumovat většinou jen zeleninu dušenou. Redukce váhy u člověka, který prodělal rakovinu prostaty, je založena na doporučení konzumovat co nejvíce šťáv – tedy např. kapustové nebo šťávy z kysaného zelí. Vhodné jsou také otruby a pšeničné klíčky. Lidé s poškozenými játry musejí ve své stravě (kromě alkoholu) omezit potraviny s vyšším množstvím cholesterolu (vejce např.), lidé s poruchami ledvin omezují bílkoviny, vyšší tlak se nesnese s kofeinem a theinem (káva, silný černý čaj) – to všechno jsou známé věci, ale neškodí si je připomenout, a hlavně tyto „zákazy“ trvale dodržovat.
Zásada pátá – co největší snaha o to, aby člověk dělené stravě „přišel na chuť“, a to doslova. Toto je téma, kterému se stále více věnuji, pomáhá mi v tom letitá praxe a zkušenosti s mnoha jednotlivými klienty, experimentování v oblasti gastronomie, nově „objevuji“ a doporučuji druhy potravin vhodných pro dělenou stravu, vytvářím i svou vlastní řadu doplňků zdravé výživy (viz dále).
Zásada šestá – motivace, která přivádí konkrétního člověka k dietologovi a trenérovi fitness klubu, je tou nejpodstatnější zárukou úspěchu. Jaké jsou důvody, které nás vedou k tomu, abychom „přešli“ na dělenou stravu?
Za prvé estetické – nelíbíme se sami sobě a tentokrát s tím opravdu něco chceme udělat – už i proto, že nám to narušuje partnerské vztahy.
Za druhé - zhoršila se kvalita našeho sexuálního života, případně nastala jeho absence. To se může týkat i lidí, kteří hubnout nepotřebují. Mohu potvrdit, že mnoha mým klientům právě dělená strava, tedy zásadní změna stravovacích návyků pomohla i v této oblasti.
Za třetí – setkávám se s případy, kdy nadměrná tloušťka způsobuje lidem problémy s dodržováním základních hygienických pravidel a někdy vede až k zdravotním komplikacím (např. ke vzniku hnisavých ložisek v místech, kde tukové polštáře zabraňují přístupu vzduchu), nemluvě o společenském handicapu těchto lidí…
 
Prohlášení o Cookies |
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one